Wednesday, March 17, 2010

Di mana nak melabur?

Apa yang saya nak cerita kali ini ialah daripada apa yang saya baca daripada buku Irfan Khairi, Nota Jutawan Nota Motivasi.

Jika anda mempunyai RM100, RM1,000 or RM10,000 dimana perlu anda melabur? Selalunya kita akan beri jawapan di dalam Amanah Saham, Sijil Simpanan Premium or bermacam lagi jenis pelaburan..

Ya.. jawapan itu tidak salah.. cuba anda bandingkan ye, jika kita melabur di dalam Amanah Saham contohnya, return atau keuntungan yang kita perolehi adalah dalam lingkungan 5%-15% sahaja.. Kalau kita melabur RM1,ooo maybe kita boleh dapat RM15o sahaja setahun..

Tetapi cuba bayangkan jika kita menggunakan RM1,000 tadi untuk membeli buku yang boleh kita guna sebagai panduan dan motivasi untuk kita berniaga, dan kita memulakan perniagaan yang boleh mendapat return sehingga 30%, adakah ia lebih menguntungkan?

So, jawapan yang diberikan oleh Saudara Irfan ialah

"Tempat pertama untuk melaburkan wang anda adalah kepada ilmu anda sendiri untuk melipatgandakan pendapatan anda. Jangan kedekut dalam melabur pada ilmu kerana pulngan yang akan anda dapat adalah berkali-kali gandanya"

Anda boleh membeli buku motivasi seperti yang di tawarkan oleh Stormreaders Network.. Antara buku yang saya cadangkan kepada anda baca untuk memulakan perniagaan dan memberi motivasi kepada anda dalam memulakan perniagaan ialah seperti buku Irfan Khairi sendiri iaitu Nota Jutawan Nota Motivasi dan Nota Jutawan Nota Perniagaan. Anda boleh dapakan di www.stormreaders.net/farizkamis

Dengan RM1,000 tadi juga kita boleh memulakan perniagaan yang tidak memerlukan modal yang besar seperti yang ditawarkan oleh Stormreaders Network. Untuk mengetahu dengan lebih lanjut sila hubungi saya..


No comments: